GPS Revolution

nyc-taksinyc-yollaUusin Wired-lehti esittelee mielenkiintoisesti GPS-vallankumousta muutamien hyödyllisten sovellusten kautta. GPS on nykyään muutakin kuin karttoja ja ajo-ohjeita. Miltä kuullostaa sovellus (Trapster), joka mahdollistaa (crowdsourced info) tiedon siitä, missä sijaitsevat nopeusvalvontakemerat ja missä piilossa poliisiauto luuraa? Toinen kiinnostava sovellus (iNap) herättää sinut ennen oikeata pysäkkiä ja kolmas auttaa taksin löytämisessä (Gap4me). Vielä kiinnostavampi on ohjelma (shopsavvy), joka mahdollistaa viivakoodin lukemisen ja sen jälkeen tuotteen hintavertailun verkkokaupoissa. Ohjelma näyttää myös lähellä sijaitsevien kauppojen vastaavan tuotteen hinnoittelun.  Sitorsquat taas auttaa löytämään kaupungista julkiset vessat. Goskywatch kertoo käyttäjälle hänen sijaintinsa mukaisen tähtikarttatiedon (suoraan matkapuhelimen käyttäjän yläpuolella).

Platforms: iPhone, Blacberry & Android (epäselvää on toimivatko ne Yhdysvaltain ulkopuolella, jos joku tietää sen, kertokoon).

Kuvat ovat New Yorkista. Times Square yöllä on monelle kuin maisema jostain Sci-fi-elokuvasta; sen mediaympäristö on päällekäyvän runsas ja jatkuvasti muuntuva, sillä vain pieni osa mainoksista on enää staattisia. Liikkuvaa grafiikkaa näkee myös taksien katolla olevissa näytöissä, joissa pyörivät vaihtuvat tv-mainokset. Uusin, jatkuvasti kaupunkikuvassa yleistyvä ilmiö ovat audiovisuaaliset mainokset, jotka ovat interaktiossa ohikulkijan kanssa (www.monstermedia.net).

Mainokset

Avainsanat: , ,

6 vastausta to “GPS Revolution”

  1. Heikki Nuutinen Says:

    Yksi kiinnostava mediapaikka vanhalla mantereella on Espanjan liigan jalkapallo-otteluiden elävät kentänlaitamainokset. Välillä niin super-efektiivisyys on kylläkin tottumattomalle jopa häiritsevää.

  2. afreelunch Says:

    Hauska lukea tuosta shopsavvysta. Ehdotin melko tismalleen samanlaista konseptia ollessani Itellassa, arviolta kaksi vuotta sitten. Eipä ottanut tuolloin tuulta siipiensä alle 😉

    • Jari Koskinen Says:

      Saman tyyppiset ideat liikkuvat ajassa. Toisaalta hyviä ideoita myös röyhkeästi varastetaan. Ehdotin Kone Oyj:lle tunnelmahissien suunnittelua yhteistyöprojektissa vuosia sitten (ks. ambience design). Oli kiinnostavaa nähdä, että idea oli heti otettu produktiiviseen käyttöön:

      ”Koneen Four Seasons -hissisisustuskonsepti on palkittu vuoden 2008 Good Design -palkinnolla (…)Koneen vuonna 2006 luotu Four Seasons -konsepti on osa Kone Design -sarjaa, joka yhdistelee eri vuodenaikoja ja kulttuuri-ilmapiirejä heijastelevia värisävyjä. Konseptissa on yli 70 erikseen suunniteltavaa vaihtoehtoa, jotka mahdollistavat satoja mahdollisuuksia sovittaa hissit eri tiloihin ja arkkitehtonisiin tyyleihin.” (http://www.marmai.fi/uutiset/article208938.ece)

      Sattumaa? Selitys tuntuu kaukaa haetulta. Todennäköisesti kyseessä on ideavarkaus. Ideoita ei voi suojata mitenkään, joten täytyy olla tarkkana mitä puhuu ja missä.

  3. Toni Paloheimo Says:

    Toisaalta taas voi ajatella, että ideoita on hyvä kylvää ympärilleen. Itsehän niitä ei kaikkia voi kuitenkaan toteuttaa (esimerkiksi koristeltuja hissejä). Kun antaa, saakin. Uusia ideoita kuitenkin pukkaa sitä mukaa, kun vanhoista päästää irti. Se on aidosti ehtymätön luonnonvara!

    • Jari Koskinen Says:

      Toni, olen osin samaa mieltä. Esimerkiksi blogikirjoittelu on yksi hyvä tapa jakaa ajatuksia. Parhaimmillaan sosiaaliset mediat generoivat uuden tyyppistä yhteistyötä ja vaihdantaa. Toisaalta julkinen ideoiden esittely (blogit, kirjat ja muut julkaisumuodot) on myös hyvä keino signeerata ajatuksensa. Mutta, mutta….kyllähän se vähän harmittaa, kun joku muu tekee taloudellista tulosta sinun ideoillasi.

  4. Toni Paloheimo Says:

    Harmittelu johtaa mielestäni turhaan katkeruuteen. Ja katkeruus on siitä ikävää, että se lähinnä kolahtaa vain kantajaansa, ei katkeruuden kohteeseen.

    Signeerauksesta olen kyllä kanssasi samaa mieltä. Se on yksi avoimemman maailman tukevista kulmakivistä. Varkaille on enää tarjolla vain lyhyitä jälkiä. Kunnia sille, kelle kunnia kuuluu. Rahat sille, joka riskin kantaa. Reilua?

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

w

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s


%d bloggers like this: