Boutiques.com

Google on lanseerannut uuden personoitavan nettipalvelun Boutiques.com. Alkuvaiheessa vain amerikkalaisille naisille suunnattu palvelu on yhdistelmä kuratoituja designvalintoja valikoiduilta suunnannäyttäjiltä ja Googlen asiakkaan käytöksestä oppivaa koneälyä (algoritmit). Parametrejä valinnoille on paljon (tyyleistä väreihin ja muodoista kokoihin). Lisäksi käyttäjillä on mahdollisuus oman designputiikin avaamiseen järjestelmän sisällä. Boutiques on myös iPad -sovellus.

Google tunkeutuu avauksellaan ostos-sivustojen, kuten eBay ja Amazon, alueelle.  Googlen siirtyminen myös muotibisnekseen on varmasti tarkkaan laskelmoitua. Guardian -lehden mukaan muodin alueen liiketoiminta on globaalisti arvoltaan 500 miljardin dollarin luokkaa.

Kaikkein kiinnostavinta tässä uutuudessa on kuitenkin käyttäjän roolin muutos. Tuunaaminen on jo kaikille tuttu ilmiö. Nyt olla kuitenkin siitymässä käyttäjä-tuottajuuteen (prosumerism), jossa käyttäjän rooli on entistä aktiivisempi luominen ja innovointi. Kansainvälisesti asiantuntijoiden huulilla ovat olleet asiakaslähtöiset innovaatiot (customer-driven innovations) ja joukkojen kiihdyttämät innovaatiot (crowd-accelerated innovations). Samaan ilmiökenttään liittyy myös joukkoistaminen (crowdsourcing). Bränditematiikassa näkyy yhteneväinen liike; yksilöistä itsestään on tulossa vaikuttavuudeltaan keskeisempiä brändejä. Facebook on hyvä esimerkki tästä kehityksestä, jossa kuka tahansa voi rakentaa henkilöbrändiään. Voin kuvitella maailman, jossa yksilö on kuningas: henkilön oman sosiaalisen median kautta tuotteiden ja palveluiden tarjoajat lähestyvät häntä tiettyjen parametrien mukaan. Todellisuus lienee kuitenkin tulevaisuudessakin sekä-että, monenlaiset lähestymistavat kukkivat entistä moniarvoisemmissa tarjoomien ja toiveiden puutarhoissa.

Boutiques.com on oikeastaan seurausta jatkuvasti kasvavasta tee-se-itse -kulttuurista (DIY). Erityisesti Yhdysvalloissa ilmiö saanut suuret mittasuhteet. Tästä esimerkkinä ovat erilaiset tee-se-itse -tapahtumat ja lukjioiden pääasiallisesti itse tekemät sivustot ja julkaisut. Nyt isot pelurit yrittävät hyödyntää kulttuurisia muutoksia ja ruohonjuuritasosta kumpuavia tarpeita ja toimintaa.

Lisää tietoa:

http://www.guardian.co.uk/technology/2010/nov/15/google-targets-fashion-market-boutique

http://makezine.com/

http://www.threadless.com/

http://www.bonbonkakku.com/

Mainokset

Avainsanat: , , , , , ,

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s


%d bloggers like this: