Visuaalinen viestintä

Pidän luennon markkinointi-instuutissa tänään kello 12.45-16.00. Aiheena on visuaalinen viestintä. Pyrin taas kerran mahdollisimman holistiseen otteeseen, yrittäen ymmärtää visuaalisen viestinnän nykyisyyttä ja tulevaisuutta. Aiheet ovat:

– visuaalisen viestinnän osaamisen evoluutio
– brändin identiteetti, viestinnällinen identiteetti ja imago
– kritiikki ja laadun kriteerit
– visuaalisen identiteetin suunnittelun prosessi analyysityöstä, ennakoivaan
strategiatyöhön, suunnitteluun ja tuotantoon
– toimintaympäristön muutosten ennakointia ja tulkintaa

Visuaalinen viestintä on monesti koettu pinnallisena koristeluna;  todellisuudessa visuaalisuus on tärkeä osa sisältöä, olipa sitten kyse kirjan ulkoasusta tai vaikkapa interaktiivisuutta huokuvasta opastetaulusta (kosketunäyttö). Luennolla käsitellään yhtäältä osaamisalaan liittyviä tulevaisuuden kehityspolkuja ja toisaalta avataan suunnittelutyön käytännön prosesseja.

Viime vuonna tein yhteistyössä Tuomo Kuosan, Petri Seljavaaran (Lumi Interactive Oy) ja Lahden ammattikorkeakoulun innovaatiokeskuksen kanssa kokeellisen kurssin nimeltä Ennakoivaa palvelumuotoilua. Opinjaksolla käytettiin älypuhelimia tehokkaasti hyödyksi oppimisprosessissa. Opetusmateriaali oli tuotettu minuutin videoklipeiksi. Mukana oli kaksi yritystä, joiden palveluympäristöjä ja palveluprosesseja kurssilla arvioitiin. Asiantuntijoiden avustuksella opiskelijat myös ennakoivat ja arvioivat mukana olleiden yritysten toimialalla tapahtuvia muutoksia. Jatkossa ideana on kehittää ajattelua vielä eteenpäin prosumers-hengessä (käyttäjä/tuottaja). Esimerkiksi matkailuyritysten brändiä ja palveluita voidaan kehittää siten, että opiskelijat tekeytyvät asiakkaiksi, luovat uusia palveluita, kokevat ne, taltioivat kokemuksensa videoklipeiksi ja esittävät luodun palvelun elämyksellisen video-ja kuvamateriaalin kanssa matkailuyrityksen verkkosivuilla. Käyttäjien suosiota saaneet uudet ideat voidaan paketoida osaksi matkailuyrityksen palveluvalikoimaa.

Markkinointi-instituutin luennollakin on tarkoitus hyödyntää sosiaalista mediaa ja matkapuhelimia osana oppimisprosessia. Tähän blogiin kerätään kysymyksiä ja kommentteja.

Avainsanat:

Jätä kommentti